اخبار رسانه

نقد و بررسی فیلم مستند تحسین شده «آوانتاژ»

شب گذشته یکصدوشانزدهمین برنامه سینماروایت به نقد و بررسی فیلم مستند تحسین شده «آوانتاژ» تولید شبکه مستند که روایتگر شرایط کنونی تعدادی کارتن ‌خواب در حال بهبودی است با حضور محمد کارت (کارگردان فیلم)، محمدتقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) اختصاص یافت.

محمد کارت کارگردان فیلم مستند «آوانتاژ» که سابقه تولید فیلم های مستند اجتماعی دیگری را هم در پرونده کاری خود دارد با بیان اینکه معمولا برای هر مستند ساز اجتماعی به تصویر کشیدن ناهنجاری های اجتماعی جذاب است گفت: من اگر قرار است فیلمی بسازم حتما به سراغ آدم های حاشیه ای که زندگی شان برخلاف آرزوهایشان می گذرد خواهم رفت.
در این فیلم فوتبال به عنوان عنصر امید ترسیم شده است
«محمد فهیم» منتقد سینما نیز در این برنامه اعلام کرد: «آوانتاژ» انگشت روی پدیده نامیمون جامعه یعنی اعتیاد گذاشته است و از این حیث قابل تقدیر است. همچنین در این مستند، ورزش و بویژه فوتبال به عنوان یک عنصر امید برای این آدمها ترسیم شده است اما به نظر می رسد فیلمساز فوتبال را دستمایه ای برای جذابیت بیشتر و کشش فیلم قرار داده است به طوری که ممکن است از اصل موضوع باز مانده باشد.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: مستند «آوانتاژ» به لحاظ فرمیک، کار جذاب و خوش ساختی است و فیلمساز توانسته به درستی اثرش را جمع و جور کند به طوری که از روایت سنتی عبور کرده و به روایت مدرن رسیده است. اما با وجودی که هرساله بر تعداد معتادان افزوده می شود اما گویا فیلمساز با این مسائل بیگانه بوده و به عمق ماجرا ورود پیدا نمی کند. شاید یکی از دلایل کم خطر بودن فیلم این باشد که این فیلم سفارش تلویزیون است.
کارگردان فیلم «آوانتاژ» در پاسخ به برخی نقدهای فهیم گفت: این فیلم با تعمد فراوان قصد داشته که به گذشته این آدم ها ورود پیدا نکند چرا که فیلم های زیادی در مورد کارتن خواب ها ساخته شده و گذشته آنان برای من اهمیت نداشته است بلکه زمان حال و آینده آنان برای من در اولویت بود. بنابراین، این فیلم جزو فیلم های تحلیلی و فیلم مقاله نیست که بخواهد در مورد معتادان واکاوی کند بلکه من حال خوب بهبودی و در مسیر بازپروری آنان را به تصویر کشیدم.
پارادوکس کارتن خوابی و فوتبال برایم جذاب بود
محمد کارت با بیان اینکه ایده اولیه فیلم مبنی بر پارادوکس کارتن خوابی و فوتبال برای من جذاب بود اظهار کرد: فوتبال برای این نوع آدمها به مثابه بهتر زندگی کردن است و در فیلم سه سکانس بیشتر به فوتبال نمی پردازد و با وجودی که فوتبال اهمیت خاصی در این فیلم ندارد اما سبب هیجان دسته جمعی می شود و این امر موجب می شود تا فوتبال دارای اهمیت شود و اسم فیلم هم از اصلاحات فوتبالی است که به معنی فرصت است.
وی در پاسخ به سوال شادمانی مبنی بر جایگاه فیلمنامه و وفاداری به آن در «آوانتاژ» گفت: من در هیچکدام از فیلم هایم فیلمنامه ندارم چرا که وقتی شما با موضوعات خلق الساعه روبرو هستید نگارش فیلمنامه خیلی نمی تواند کارآمد باشد. من تنها با یک پلات کلی آن هم بعد از تحقیق و پژوهش به سر صحنه می روم.

فیلم هوشمندانه ساخته و چینش شده است
محمدتقی فهیم در بخش دیگری از صحبت های خود که بیشتر به ساختار فیلم اختصاص داشت گفت: مستند آوانتاژ هوشمندانه ساخته و چینش شده است. ما از همان ابتدای فیلم که از نمای هوایی وارد ساختمان باز پروری می شویم انگار به نوعی از درون یک رویا و یک محیط پاک وارد فضای واقعی و درد ناک اعتیاد می شویم و برخلاف برخی از مستندها که کارگردان فیلم روی اثر سنگینی می کند اما در این فیلم، حضور کارگردان احساس نمی شود و دکوپاژ دوربین به درستی طراحی شده است و فیلم کشش خوبی دارد. اما در نهایت فیلم دارای پراکنده گویی و تا حدودی تشتت است.
معتادان با دیدن این فیلم برای ترک اعتیاد به وجد می آیند
محمد کارت نیز در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: فیلم می خواهد امید به زندگی را تقویت کند. معتقدم ترک اعتیاد یک فرایند فردی است و من می خواستم پروسه ترک را راحت نشان دهم تا تشویقی برای دیگر معتادان برای ترک شود. معتادان با دیدن این فیلم برای ترک اعتیاد به وجد می آیند.
وی در مورد مشارکت با تلویزیون برای تولید «آوانتاژ» تصریح کرد: یکی از دلایل من برای مشارکت تلویزیون با این فیلم، نمایش فیلم در تلویزیون و در سطح گسترده تر از سینما بود.
مشکل مستندسازان ما در بخش «مدیریتی» است
رسول شادمانی خطاب به فهیم از شرایط نامطلوب اکران این نوع مستندها که می تواند بیشتر از سخنرانی صدها نفر کارشناس و مسئول و نگارش کتاب های متعدد تاثیرگذار تر باشد پرسید که این منتقد پاسخ داد: مشکل مستندسازان ما در بخش «مدیریتی» است. ما هم اکنون تعداد زیادی مستند ساز داریم که می توانند با بهترین مستندسازان دنیا رقابت کنند. از سوی دیگر، تلویزیون میلیاردها تومان هزینه می کند تا سریال تولید کند مانند دو سریال ماه رمضان که از جمله سریال های ضعیف و پُراشتباه هستند در حالی که مستند سازان جوان فیلم هایی ساخته اند که می توانند مخاطبین را در پای گیرنده های تلویزیون حفظ کنند اما متاسفانه اجازه پخش ندارند و این موضوع قابل تاملی است که امیدوارم به آن توجه بیشتری شود.
فیلمسازان منتظر مدیرا

آمار بازدید خبر: 85

ارسال نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ،پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

  • توضیحات:
  • نام ونام خانوادگی:
    ایمیل:
  • کد امنیتی:

نظرات

آخرین خبر